اپیزود۰۷-فصل اول-لاغری با ذهن-جایگاه شاهد

لاغرزی با ذهن
لاغری با ذهن

 

(( دانلود با لینک مستقیم))

 

 در ادامه اپیزودهای قبلی امروز میخوایم راجب جایگاه شاهد در ذهن با هم صحبت کنیم.

ببینید خیلی از کارهایی که ما میکنیم بدون فکر و برنامه ریزی خاصی انجام میشه.

  • وقتی پرخوری های عصبی داریم. وقتی بیش از حد میخوابیم.
  • وقتی اصلا هیچگونه ورزش و تحرکی نداریم.
  • وقتی ریزه خواری میکنیم
  • وقتی مدام میریم سر یخچال و غذا میخوریم

و تقریبا برای ۹۰ درصد افراد ، تمامی کارهایی که در طول یک روز انجام میدن بدون برنامه ریزی و کنترل خاصی هست.

امروز ما میخوایم با یک مکانی توی ذهنمون آشنا بشیم که میتونیم از اون جایگاه به کارهایی که در طول روز انجام میدیم نگاه کنیم.

و با نگاه دقیق و موشکافانه به کارهای روز مره مون ببینیم که آقا این کاری که داریم انجام میدیم در نهایت به سودمون تموم میشه یا نه.

اصلا فایده داره برامون؟

نتیجه اش چیه؟

گفتیم برای اینکه به تناسب اندام برسیم باید سبک زندگی رو تغییر بدیم

و

برای اصلاح سبک زندگی ما اول باید بفهمیم که یه جای کار میلنگه و ایراد داره و برای اینکه ایراد و مشکل رو پیدا کنیم باید بتونیم اون رو ببینیم و برای اینکه زندگی ، افکار و اعمال خودمون رو ببینیم باید با جایگاه شاهد در ذهن آشنا بشیم و از اون دید به کارهامون نگاه کنیم و خودمون رو کنکاش کنیم .

خب بریم که یکمی داستان رو شفاف تر بررسی کنیم.

ببینید ما انسانها تحت عنوان اشرف مخلوقات برتری که نسبت به دیگر جانداران روی این کره خاکی داریم ، قدرت تفکر و تغییر هست.

 

  • یعنی ما درخت نیستیم که نتونیم از جامون حرکت کنیم.
  • ماهی نیستیم که فقط توی آب بتونیم زندگی کنیم.
  • پرنده نیستیم که فقط مجبوره پرواز کنه.
  • ما میتونیم شرایط زندگی رو به دلخواه خودمون تغییر بدیم.

و این تغییر از فکر میاد.

ببینید ما به عنوان فرمانروای زندگی خودمون ، ما به عنوان کسی که قدرت تغییر داره میتونیم ناظر بر اعمالمون باشیم.

یعنی میتونیم فکری که داره از سرمون عبور میکنه رو ببینیم و نتیجه اون فکر رو هم ببینیم.

اون جایگاهی که توی ذهن ما هست و ما میتونیم ناظر بر اعمال خودمون باشیم رو بهش میگیم جایگاه شاهد.

حالا چرا باید افکارمون رو ببینیم و برشون نظارت کنیم؟

چون تفاوت آدمهای همیشه شاد و سلامت با آدمهای همیشه ناراحت و بیمار همینه ، آدمهای شاد و سلامت میتونن افکارشون رو نظارت کنن و متوجه بشن که آقا این فکر من رو وادار میکنه به اینکه برم سر یخچال و پرخوری کنم و پرخوری در نهایت منجر میشه به چاقی و بیماری و بد حالی.

پس اگر بتونم وقتی این فکر میاد به سراغم ، تشخیص بدم که این فکر غلط هست و ببینمش و بتونم کنترلش کنم و براش راه حل داشته باشم ، در نتیجه میتونم جلوی پردازش اون فکر رو بگیرم و اگر بتونم اون رو با یه فکر جایگزین دیگه تعویض کنم ، در نتیجه میتونم اون رفتار پر خطر رو انجام ندم و به جاش یه کار دیگه ای رو انجام بدم که به من احساس قدرت میده ، به من حال خوب هدیه میده ، به من سلامتی میده و من رو در جاده تناسب اندام و شادی به پیش میبره.

بذارید براتون یه مثال بزنم:

من به رفتار غلط ریزه خواری اعتیاد پیدا کردم و میدونمم که این رفتارم هست که من رو از تناسب اندام دور کرده ولی هیچ راه حلی براش ندارم.

خب بریم با هم بررسی کنیم که چطوری میتونیم با قرر گرفتن در جایگاه شاهد و استفاده از قدرتی که در درون همگی ما قرار داره ، ما میتونیم این رفتار پر خوری رو اصلاح کنیم.

اولین کاری که میکنیم اینه که در جایگاه شاهد قرار گرفتن رو تمرین کنیم.

یه وقتی بگذارید مثلا ۱۵ دقیقه بشینید یه جای آروم ، یه موسیقی بیکلام آرامش بخش رو برای خودتون پخش کنید و در موقعیت نشسته ای راحت قرار بگیرید و چشماتونو ببندید و به افکاری که از سرتون دارن عبور میکنن نگاه کنید.

یادتون باشه فقط نگاه کنید ، مثل اینکه شما روی یک پل هوای ایستادی و داری به ماشینهایی که از زیر پل عبور میکنن نگاه میکنی.

فقط نگاه کنید به رفت و آمد افکاری که داره توی ذهنتون پردازش میشه ، نه سعی کنید جلوی اونها رو بگیرید ، نه سعی کنید خودتون رو قضاوت کنید و نه به درستی یا غلطی افکار فکر کنید.

فقط ببینید که چه افکاری داره از تو کله تون عبور میکنه.

مثلا هینطوری که چهار زانو نشستی و چشماتو بستی و داری به موسیقی گوش میکنی ، یه دفعه یه صدایی از اتاق بغلی میشنوی ، ذهنت سریع شروع میکنه به نتیجه گیری ، این خواهرم بود داره اتاقشو مرتب میکنه ، از پشت پنجره صدای هواپیما رو میشنوی و تصویرش توی ذهنت شکل میگیره اون رو ببین ، یه دفعه بوی غذای روی اجاق به مشامت میرسه و خودتو داری تصور میکنی که پای غذا هستی و داری دل سیری از غذا در میاری.

فقط ببینید افکارتون رو ، ببینید که چقدر در رفت و آمد هست  این افکار و چقدر اون تو بدون اینکه شما بدونی شلوغه.

حالا وقتی تونستی این تمرین رو به خوبی انجام بدی و به دیدن افکارت عادت کنی موقع شناسایی هست.

یک روز رو به روال عادی بگذرون.

آخر شب وقتی رفتی توی رختخواب بیا به تمامی ریزه خواری هایی که در اون روز انجام دادی فکر کنی.

یعنی برو بشیت توی جایگاه شاهد ، تصاویر ویدیویی رو از اتاق فرمان بگیر و بزن برو عقب و برس به لحظه ای که از خواب بیدار شدی.

یکی یکی تصاویر رو بزن بیا جلو ، ببین چه فکری اومد توی سرت که مثلا ده دفعه ریزخواری کردی و ببین چکار میتونی بکنی که ریزه خواری رو با یه عادت سالم عوض کنی.

 

دوره اصلاحی درمان دیسک کمر
دوره اصلاحی درمان دیسک کمر

یا جلوشو بگیری.

گاهی ما به خاطر اینکه برنامه خاصی توی زندگی مون نداریم سروع میکنیم به پر خوری.

پس بیا شب قبل برای فردا برنامه ریزی کن ، چیزایی که دوس داری ، کارایی که دوس داری ، هنر ، ورزش ، مطالعه هرچیزی که هست رو توی برنامه روزانه ات پیاده کن تا اینکه ذهنت درگیر برنامه روزانه ات بشه و سعی کنه که اقدام عملی کنه.

وقتی برنامه روزانه داشتی و این برنامه رو هم دوست داشته باشی و جنبه تفریحی هم برات داشته باشه ، اگر آخر اون شبی که برنامه داشتی بشینی روزت رو مرور کنی ، میبینی ۵۰ تا ۷۰ درصد کتر از اون روزی که برنامه نداشتی ریزخواری کردی.

چرا؟ چون فرصتشو نداشتی.

حالا اگر برنامه روزانه ات ، توش مطالعه در رابطه با سلامتی و تغذیه صحیح باشه ، توش ورزش کردن باشه ، توش تفریح باشه به مرور میبینی که عادت ریزه خواریه هی داره کم و کمتر میشه.

پس نشستن در جایگاه شاهد و دیدن فکری که داره به ما ضربه میزنه و دیدن نتیجه منفی اون فکر میتونه بسیار کمک کنه که ما عادات بد خودمون رو از ریشه بشناسیم ، ببینیم و براش راه حل پیدا کنیم.

راه حل های عادتهای مضر به تعداد آدمهای روی این خاکی متنوع هست و هرکسی باید بشینه فکر کنه و راه حل خودشو پیدا کنه.

ولی آشنایی با جایگاه شاهد ، با اینکه من میتونم بر افکارم ناظر باشم ، با اینکه ما قدرت تغییر رو داریم . بزرگترین موهبتی هست که هر آدمی میتونه بهش دسترسی داشته باشه.

و هر انسانی زمانی میتونه مسیر زندگی شو اصلاح کنه که ببینه کاری که داره انجام میده غلطه و بفهمه که میتونه اون کار غلط رو اصلاح کنه و اصلاح انرژی های منفی و افکار اشتباه به مرور سبک زندگی یک انسان رو تغییر میده و با تغییر سبک زندگی که از اصلاح افکار میاد ، میبینیم که فیزیک آدمها هم خیلی سریع با افکارشون تغییر میکنه و به سمت سلامتی و تناسب اندام حرکت میکنه.

یعنی اگر من بتونم در جایگاه شاهد قرار بگیرم و افکار منفی رو شناسایی کنم و بشینم فکر کنم که چطوری میتونم جلوی این فکر منفی رو بگیرم و اون زمان به فکر مثبت و کار خوب اختصاص بدم ، پس میتونم رفتارهای پر خطر و آسیب زا رو از بین ببرم و با رفتارهای صحیح و شادی بخش جایگزین کنم.

و همین یک کار به ظاهر ساده یکی از بزرگترین تفاوت ها بین آدمهایی هست که میتونن ذهنشون رو کنترل کنن و همیشه شاد و سلامت هستند و افرادی که نمیتونن.

 

 

(( دانلود با لینک مستقیم))



دانلود و شنیدن دیگر قسمتها:

اپیزود شماره ۱

اپیزود شماره ۲

اپیزود شماره ۳

اپیزود شماره ۴

اپیزود شماره ۵

اپیزود شماره ۶

اپیزود شماره ۷

اپیزود شماره ۸

اپیزود شماره ۹

اپیزود شماره ۱۰

اپیزود شماره ۱۱