اپیزود۱۵-فصل اول-برنامه های بی هدف

اپیزود۱۵-فصل اول-برنامه های بی هدف

اپیزوده شماره 15 همیاراسپورت برنامه های بی هدف
اپیزوده شماره ۱۵ همیاراسپورت برنامه های بی هدف

پادکست شماره ۱۵ را از اینجا دانلود کنید

همیاراسپورت-لاغری با ذهن-اپیزود12

همونطور که میدونید در این سلسله پادکستها ما مواردی رو بررسی میکنیم که دونستن اونها و فکر کردن راجبشون و به عمل درآوردن اونها توی زندگیمون در نهایت باعث میشه که سبک زندگی مون رو به سبک زندگی سالم و ورزش محور تغییر بدیم .

درنتبجه بدن ما هم دنباله رو افکارمون خواهد شد و به سمت تناسب اندام حرکت خواهد کرد ، زمانی که ما تصمیم بگیریم متفاوت فکر کنیم و متفاوت عمل کنیم ، در نتیجه متفاوت هم نتیجه خواهیم گرفت.

با همیاراسپورت در آگاهی امروز همراه باشید.

امروز میخوایم در رابطه با هدف و برنامه ریزی صحبت کنیم.

خیلی از ماها خیلی از روزهای زندگیمون رو بی هدف سپری میکنیم.

شاید شما بگی من بی هدف نیستم ، چون هرروز کار میکنم ، هرروز دوش میگیرم ، هرروز ورزش میکنم ، هرروز یه سری کار مشخص و روتین رو انجام میدم.

ولی من میگم تا زمانی که برنامه بلند مدت مدون نداشته باشی هدفی نداری.

برنامه بلند مدت مدون میاد روی کاغذ و دقیقا و با جزئیات کامل میگه که شما در پنج سال آینده قرارهست چه شرایط ، فیزیکی ، مالی ، تحصیلی و زندگی داشته باشه.

برنامه بلند مدت در همه ابعاد زندگی باید وجود داشته باشه و همه جوانب رو در نظر بگیره.

بعد که فهمیدیم قراره پنج سال دیگه چه شرایطی داشته باشیم و اون رو روی کاغذ نوشتیم ، حالا یه تصویر از اون باید بسازیم .

همونطوری که در اپیزود قبلی مفصلا راجبش توضیح دادیم.

اولین ویژگی هدف و تصویر ایده آل شما از خودتون این هست که:

تصویری که از پنج سال آینده میسازی و هدفی که برای خودت مشخص کردی باید اصولی واقعی و قابل رسیدن باشه و نه تخیلی و غیر قابل دستیابی ، باید چیزی باشه که اگر براش وقت بگذاری و تلاش کنی بتونی انجامش بدی.

باید با شرایط امروز زندگی و ابزرالاتی که در دسترس داری هماهنگ باشه ، نه اینه مثلا بگی من باید برم حتما باشگاه تا بتونم ورزش کنم ، اینجا نمیشه ، حتما باید یه همراه تمرینی باشه با من بیاد باشگاه وگرنه ورزش شدنی نیست.

تصمیم تو باید از ۵ دقیقه ورزش روزانه در منزل شروع بشه و هرروز پیشرفت کنه ، لطفا اهدافی رو بسازید که با فعالیت روزانه و ممارست در تکرار اون بتونید به راحتی بهش برسید.

شما هرکاری که برای ۵ سال روزانه به مدت حداکثر یک ساعت انجام بدی ، در نهایت بعد از ۵ سال شما رو به یک متخصص در اون زمینه تبدیل خواهد کرد.

اول چنتا مثال غیر ورزشی میزنم بعد میریم سراغ شرایط و مثالهای فیزیکی.

ببینید برای مثال من الان مدرک کارشناسی ار

فرم دهی باسن و ران سطح 1 همیاراسپورت
فرم دهی باسن و ران سطح ۱ همیاراسپورت

شد دارم و میدونم که اگر از همین الان روزانه یک ساعت وقت بگذارم تا سال دیگه همین موقع که کنکور برگزار میشه میتونم برای دکترا قبول بشم و مصاحبه موفقی داشته باشم.

و بعدش ۴ سال آینده رو در رشته مورد علاقه ام برای دکترا سپری کنم و در پایان سال پنجم من سطح علمی ام رو از کارشناسی به دکترا تغییر دادم و اون سطح جدید ، باید کیفیت زندگی و ثروت ، آرامش ، رابطه ی منو ارتقا بده.

پس همزمانی که برای تحصیل وقت میگذارم و تلاش میکنم شروع میکنم به برنامه ریزی کردن برای اینکه چطوری در همه جنبه های زندگی موفق ظاهر بشم و برای همه شون راه کار و برنامه ارائه میدم.

اهداف بلند مدت رو به سالیانه و بعدش به فصلها و ماهها تقلیل میدیم و بعد برای هفته ها و روزها تلاش میکنم که طبق برنامه برم جلو.

مثلا میدونم که این ترم باید این ۴ تا کتاب رو بخونم ، تعداد صفحات رو دارم ، تعداد روزهای مونده تا پایان فصل رو دارم ، تعداد روزهای تعطیل رو دارم ، تعداد روزهایی که میخوام برای خودم و خانواده ام و دوستام وقت بگذارم و تفریح کنم رو دارم ، تعداد روزهایی که میخوام تلاش کنم برای موفقیت رو دارم و همه اینهارو طوری تنظیم میکنم که به همه جنبه های زندگیم برسم و مثلا به خودم میگم اگر هفته شش ساعت از ۵۶ ساعت کاریمو برای این موضوع بگذارم میدونم در پایان ترم یا فصل با نمره خوبی اون درسهارو پاس خواهم کرد.

و بعد میام شروع میکنم برای رسیدن بهش تلاش میکنم.

حالا خیلی از ماها میخوایم به تناسب اندام دلخواهمون برسیم و وزن کم کنیم ، ولی نه تصویری از اون چیزی که میخوایم بهش برسیم داریم ، و اگرم تصویری داشته باشیم ، باری به هر جهت داریم ادامه میدیم و زندگی خیلی هامون شده یه دور باطل.

هیچ برنامه ریزی خاصی براش نداریم.

حتی در مراحل بالاتر میریم باشگاه ورزش هم میکنیم ولی عادت شده دیگه ، هیچ برنامه ریزی خاصی برای پیشرفت نداریم ، فقط اعتیاد پیدا کردیم به هورمونهایی که بعد از ورزش ترشح میشه ، نمیخوام بگم این بده ها ، میخوام بگم اونقدر تکراری میشه که دیگه اصلا به سطوح بالاتر و پیشرفت فکر هم نمیکنیم.

با اینکه میدونیم هرروز کار میکنیم و هرروز ورزش میکنیم و هرروز روی تغذیه مون داریم کار میکنیم ، ولی تا یه حدی پیشرفت میکنیم و از اون به بعد دیگه هرکاری میکنیم تغییری اتفاق نمیافته و پیشرفتی در کاهش وزن یا رسیدن به تناسب اندام نداریم.

ببینید وقتی یه شخصی خودشو وزن میکنه و میفهمه که ۴۰ کیلوگرم اضافه وزن داره باید استارت کار رو بزنه.

باید بیاد به خودش بگه خب من یه مربی متخصص میگیرم تا دانش کاهش وزن و روشها و اصول تغذیه رو بهم یاد بده و هرروز تلاش میکنم.

امروز با گسترش اینترنت فقط کافیه هرسوالی که برات پی میاد رو گوگل کنی و راجبش مطالعه کنی.

مثلا ما میدونیم که استاندارد کاهش وزن هفته ای نیم کیلو و ماهی دو کیلو هست.

پس میتونیم بیاییم بگیم اگر منی که ۴۰ کیلو اضافه وزن دارم اصولی و صحیح ورزش کنم و تغیه ای مناسب هم داشته باشم به صورت استاندارد باید بیست ماه طول بکشه تا ۴۰ کیلوگرم چربی رو از بدنم پاک کنم.

حالا ان شا… در فصل دوم کاملا موشکافانه و دقیق توضیح خواهم داد که چطوری سلولهای چربی در بدن ما دونه به دونه روی هم انباشه میشن و تمامی حفره های بدن ما اعهم از اطراف قلب و کبد و ریه و روده و … رو پر میکنن و این فرایند اون قدر آهسته و سلول به سلول اتفاق میافته که اصلا فرد متوجهه اش نمیشه و اگر ازش بپرسی شاید بهتون بگه که از روز اولش همینطوری بوده.

درصورتی که این اتفاق سلول به سلول رخ داده.

پس فرایند کاهش وزن هم باید همینطوری باشه، خب طبیعیه که یه جاهایی استپ وزن داشته باشیم و استپ زمانی اتفاق میافته که ما کارها و روشهای تکراری رو برای روزهای زیادی تکرار میکنیم.

بدن عاشق اینه که جلوی رشد و پیشرفت و تغییر و بگیره ، یعنی همیشه داره دنبال بهترین راه میگرده تا به ثبات برسه و کمتر کار کنه و این موضوع از قبل توی اکوسیستم بدن به صورت یه قانون طراحی شده و قابل تغییر نیست.

پس من با علم به اینکه بدن تغییر رو دوست نداره و همواره داره تلاش میکنه تا به ثبات برسه باید بیایم برنامه ای برای خودم بچینم که توش مدام تغییر باشه ، هم تغییر در ورزش و فعلیتها و چالشهای فیزیکی ، هم تغییر در سبک زندگی و خواب و ریکاوری و هم تغییر در وضعیت خورد و خوراک.

برای همینم هست که ما در وبسایت همیاراسپورت دوره های متفاوتی در سطوح مختلف از مبتدی و خیلی ساده داریم تا چالشی و خیلی سخت.

شما وقتی میخوای برنامه ۲۰ ماهه بریزی برای تمرین ورزشی نمیتونی بیایی از همون روزی اول روزی یک ساعت فعالیت ورزشی مقاومتی و هوازی سخت انجام بدی.

چون هیچ کدام از بخشهای بدن من از قبیل قلب و ریه و دستگاه گوارش و تاندون و عضله و خون و اکسیژن و … آماده نیست که بخواد این همه فشار سخت رو تحمل کنه.

اگر از من درخواست رژیم غذایی کرده باشید سوالی که من همون اول از فرد میپرسم اینه که چند وقته داری ورزش میکنی ؟

و اگر زیر دوماه ورزش کرده باشه هرگز بهش رژیم غذایی نمیدم ، و دیدم افرادی رو که از روز اول یه ورزش سفت و سخت رو انجام میدن که قشنگ همه عضلاتش تا یک هفته ببنده و بعدشم میگن هیچی نخور.

خب ذهن این آدم به راحتی موفق میشه افکار منفی رو توی ذهنش تولید کنه و نقاط سخت زندگیش رو که تصمیم گرفته درش تغییر کنه بهش نشون بده.

به همین خاطره که خیلی از ماها ورزش کردن و رژیم گرفتن رو میذاریم کنار و بعدشم به خودمون میگیم بابا خیلی سخته راه لاغر شدن ، من نمیخوام با همین شرایط راضی ام و خودمونو کنار میکشیم ، چون یه فرد نا آگاهی بدون اینکه بدونه ذهنش چقدر قدرتمند هست ، داره برای خودش سختی میتراشه ، با تمرین سخت ، با رژیم های سخت و با دشواری .

در صورتی که اگر شما یاد بگیری سبک زندگیت رو تغییر بدی ، همین کاری که ما الان داریم بررسی اش میکنیم ، دیگه لازم نیست سختی بکشی تا تغذیه ات رو کنترل کنی ، چون اتوماتیک به اندازه و سالم غذا میخوری .

دیگه لازم نیست ورزش های سفت و سخت رو انجام بدی ، چون داری روزانه یه آجر به ساختمان تناسب اندامت اضافه میکنی.

و میدونی که یه ساختمان یه روزه ساخته نمیشه.

من به شاگردای دوره شش ماهه ام اولین چیزی که یاد میدم اینه که هرروز ورزش کن و از ورزش کردنه سعی کن لذت ببری.

اصلا نه به ترازو فکر کن نه به وزن نه به چربی و هیچ چیز دیگه ای، تو باید کاری کنی که ورزش کردنه بشه بخشی از عادات روزانه ات که از این کار بینهایت لذت میبری و سلامتی رو در وجود خودت ببینی.

ببینی که حالت خوب شده ، ببینی که سر کار انرژی ات بهتر شده ، ببینی که زودتر میخوابی و خوابت کیفیت بهتری داره.

ببینی که احساست نسبت به خودت بهتر شده ، ببینی که چربی خونت نرمال شده ، قند خونت نرمال شده ، کلیه هات و قلب و ریه و کبدت بهتر کار میکنن و هزارتا انرژی مثبت دیگه رو که با ورزش کردن میاد توی زندگیت ببینی و ازش لذت ببری تا بتونی ورزش رو اتفاق باحال توی زندگیت ببینی .

ببینی که این ورزش کردنه داره یواش یواش و سلول به سلول تو رو تغییر میده.

وقتی من اومدم فنداسیون کار رو ساختم اون وقته که باید بیام روی این فنداسیون آجر بچینم و دیوار درست کنم و کم کم پیش برم.

خیلی از ماها بعد از سالها رنج و مشقت زندگی یکنواخت بالاخره به هر دلیلی تصمیم میگیریم که ورزش کردن و تناسب اندام رو شروع کنیم.

متاسفانه همون اول میخوریم به پست یه مربی که خودشم نا آگاه هست و چیزی از این آگاهی های که توی این پانزده اپیزود گفتیم نمیدونه و درک نکرده .

و همون اول منو میبنده به وزنه و تغذیه سخت، داروی چربی سوز و مکمل  و فشار فیزیکی و روحی زیاد.

و متاسفانه هنوز بتن فنداسیون توی قالبش ریخته نشده از اون طرف میخوام روش دیوار بکشیم و برق کشی کنیم و سرامیک و گچ و تزئین و … در صورتی که هنوز فنداسیونی در کار نیست.

پس اهداف بلند مدت به من یک تصویر از نقشه راه میدن.

نقشه راه بهم کمک میکنه براش برنامه ریزی کنم ، و برنامه ریزی ها همونطور که گفتیم باید اونقدر تقسیم بشن تا تبدیل بشن به برنامه روزانه و شب قبل برای روز بعد نوشته شده باشن .

چرا باید بنویسیم؟

به دو دلیل ، دلیل اول اینکه ذهن وقتی برنامه ای نداشته باشه خودش رو مکلف به انجام اون نمیدونه و باری به هر جهت با ناخوداگاه ما رو به پیش میبره.

دلیل دوم تمرکز برروی هدف هست و با هر بار اجرای برنامه روزانه میبینیم که ما یک قدم به هدفمون داریم نزدیک میشیم و این حال مارو خوب میکنه ، چون در مسیر درست داریم حرکت میکنیم و راه با نشانه ها برامون مشخص خواهد شد.

و داشتن برنامه و هدف به نظر من یعنی زندگی.

شما بشین یه شب همینطوری تستی امتحان کن برای فردای زندگیت برنامه بریز و کارایی رو که دوست داری انجام بدی و انجام بشه برای فردا بیار روی کاغذ و فردا سعی کن که انجامش بدی.

فردا شب بیا مرور کن ببین چقدر از برنامه هاتو انجام دادی ، ببین چه حسی داری از اجرای اونها ، آیا احساس بهتری نسبت به زندگی نداری ، آیا حالت خوب تر نشده ؟ آیا حس نمیکنی امروز رو یه آدم اثر گذار و مفید بودی؟ صرفا برای زندگی خودت ،،،حالا برای دیگرانم کار نداریم .

و همین قدمهای کوچیک ببین چه تحول بزرگی رو میتونه توی زندگی یه آدم به وجود بیاره بعد از پنج سال.

من همیشه شعارم این بوده : من از همه مشکلات زندگی قوی ترم ، چون خداوند مشکلی رو سر راه اون آدم قرار میده که اول توانش برطرف کردنش رو داره ، دوم با عبور از اون مشکل اون فرد با تجربه تر ، اگاه تر و قوی تر میشه ، پس بیائید یه بار برای همیشه بریم توی دل موانعی که عبور از اونها مارو قوی تر میکنه.

حالا انشا… در فصل دوم راجب ، اهداف ، ویژگیهای اونها ،چگونگی پیاده سازی شون ، چگونگی دریافت نشانه ها و دیدن موانع برای رشد و … … بسیار صحبت خواهیم کرد و مفصلا توضیح خواهیم داد که ماجرای هدف گذاری و رسیدن بهش چطوری روی کاغذ  باید پیاده بشه باشه.

با مدعی مگوئید اسرار عشق و مستی

تا بیخبر بمیرد در درد خود پرستی

عاشق شو ار نه روزی کار جهان سر آید

ناخوانده نقش مقصود از کارگاه هستی

دوش آن صنم چه خوش گفت در مجلس مغانم

با کافران چه کارت گر بت نمیپرستی

همیاراسپورت رو ،تو، میتونی بزرگتر کنی رفیق و راه ساده و رایگان این ماجرا رو هم خیلی خوب بلدی ، ادای آدم نابلدارو در نیار جون دل.

ایام به کام در پناه بی کران ترین آغوش پروردگار بخشنده و مهربان باشید ، تا اپیزود بعدی خدا نگهدار.

 

اپیزود۱۵-فصل اول-برنامه های بی هدف

اپیزوده شماره 15 همیاراسپورت برنامه های بی هدف
اپیزوده شماره ۱۵ همیاراسپورت برنامه های بی هدف

پادکست شماره ۱۵ را از اینجا دانلود کنید

همیاراسپورت-لاغری با ذهن-اپیزود12



دانلود و شنیدن دیگر قسمتها:

اپیزود شماره ۱

اپیزود شماره ۲

اپیزود شماره ۳

اپیزود شماره ۴

اپیزود شماره ۵

اپیزود شماره ۶

اپیزود شماره ۷

اپیزود شماره ۸

اپیزود شماره ۹

اپیزود شماره ۱۰

اپیزود شماره ۱۱

اپیزود شماره ۱۲

اپیزود شماره ۱۳

اپیزود شماره ۱۴



برنامه پیشنهادی برای شما:

کاهش وزن تناسب اندام همیاراسپورت
برای دیدن توضیحات بیشتر برروی عکس فوق کلیک کنید