اپیزود۱۶-فصل اول-تغییر رفتار ژن ها

اپیزود۱۶-فصل اول-تغییر رفتار ژن ها

پادکست شماره 16 همیاراسپورت با موضوع تغییر ژن ها پادکست ورزشی روانشناسی ورزش لاغری با ذهن
پادکست شماره ۱۶ همیاراسپورت

همیاراسپورت-لاغری با ذهن-اپیزود12

از لینک فوق ،این پادکست فوق العاده را به رایگان دانلود کنید

دیگه یواش یواش داریم به انتهای فصل اول نزدیک میشیم و اپیزود بعدی آخرین اپیزود و بنظرم مهمترین اپیزود فصل یک خواهد بود و انشا… به زودی فصل دوم رو شروع میکنیم.

قبل از آغاز این اپیزود لازم هست که یادآوری کنم ، برای دریافت پادکستهای مجموعه لاغری با ذهن همیار اسپورت در فصل اول ، علاوه بر وبسیات همیار اسپورت که مرجع و منبع و ناشر این پادکستهاست ، شما میتونید دیگر اپیزودهای فصل اول رو در اپلیکیشنها ی انتشار پادکست بشنوید ، نظیر گوگل پودکست ، اسپاتی فای ، ساند کلود و غیره.

خب بریم سراغ موضوع امروز که یه باور منفی و ریشه ای و پندمی هست در اکثر آدمهایی که اضافه وزن زیاد دارند یا برعکس ، یا به هر دلیلی تناسب اندام ندارند و اون چیزی نیست جز باور به اینکه من ژنتیکی اینطوری خلق شدم.

ژنتیک من لاغره ، یا چاقه یا چربه یا هر باور دیگه ای که ما توی ذهنمون از ژنتیک خودمون داریم و به خودمون میگیم که من ژنتیکم اینطوریه.

با قاطعیت میخوام بگم ، صد در صد اون عزیزانی که باورهای منفی در رابطه با ژنتیک خودشون در اعماق ذهنشون ثبت کردن ، در زندگی روزمره و در فیزیک بدنی ، دقیقا دارند همون چیزی رو که باور کردن زندگی میکنن.

و چون این باور در ذهنشون ثبت شده دست به هرکاری که دست میزنن برای به تناسب اندام رسیدن به نتیجه نمیرسه.

چرا به نتیجه نمیرسه؟

چون اون آدم افکارش بر خلاف اعمالش هست.

یعنی همزمان باور داره که فیزیک اون از ژنتیکی تشکیل شده که آب هم که بخوره چاق میشه ، و این باور همیشه باهاشه ، داره باهاش زندگی میکنه ، میخوابه ، بیدار میشه و هر بار که غذایی میخوره این باور منفی رو با خودش یادآوری میکنه ، پس وقتی که میخواد رژیم هم بگیره ، وقتی که میخواد ورزش کنه و هر کار دیگه ای که در رابطه با تناسب اندام میخواد انجام بده ، این باور روشن میشه ، توی ذهنش تکرار میشه ، ارسال ارتعاش میکنه و کارهایی رو جذب زندگی اون فرد میکنه که نتیجه اون باور رو ببینه.

مثلا سفت و سخت شروع میکنه به ورزش کردن و رژیم گرفتن ، بعد تا یه جاهایی هم خوب پیش میره ، ولی از یه جا به بعد دیگه پیشرفت نداره ، استپ وزنی میکنه ، یا یه مهمونی براش اتفاق میافته رژیمشو میشکنه ، یا کار پیش میاد چند روز نمیتونه ورزش کنه ، یا اتفاقاتی مشابه این.

حالا اینجا اون آدم از سر نا آگاهی میاد اون باور رو بلغور میکنه ، میگه دیدی گفتم ، دیدی گفتم تو ژنتیکی آبم که بخوری چاق میشی ، سه روزه ورزش نمیکنی دوباره شدی همون.

یه بار رژیمتو توی مهمونی شکستی دوباره برگشتی سر خونه اول.

و اون باور قوی و قوی تر میشه.

در واقع باورهای منفی و محدود کننده وقتی میان به سراغمون و ما بهشون اهمیت میدیم ، و فکر میکنیم ، وقتی که نتیجه کار اونطوری که میخواستیم رقم نخوره میتونن قوی تر بشن و دفعه بعد با قدرت بیشتری مانع از تلاشمون بشن .

چرا؟ چون گفتیم که ناخوداگاه ثبات رو دوست داره و از هرگونه تغییری بیذاره ، پس باورهای منفی رو ذخیره میکنه تا بزنه ترک پیشونیمون و بگه دیدی ، دفعه قبلی هم دوماه ورزش کردی ولش کردی ، چی شد؟ لاغر شدی؟ بیخیال بابا تو ژنتیکی اینطوری هستی و کاری از دستت بر نمیاد بیا همین زندگی بی تناسب رو بپذیر و ادامه بده توی همین مسیر .

این دروغ بزرگترین دورغ جهان هست که ژنتیک مانع به تناسب اندام رسیدن شما خواهد شد.

 

ژنتیک بسیار مهم هست و هرکی اون رو انکار کنه واقعا نادونه ، حتی من توی نوشتن برنامه های اختصاصی تمرینی و غذایی برای افراد به این مسئله اولویت بالایی رو میدم که با توجه به خصوصیات ژنتیکی که از ظاهر فرد قابل تشخیص هست برنامه رو براش تنظیم کنم.

مثلا تیپهای بدنی متنوع تمرینهای متنوعی و نیازهای غذایی متفاوتی رو دارند که باید بر اساس اونها برای فرد تنظیم بشن.

ولی حرفم اینه که اون فردی که مثلا اندومورف هست و بدنش تمایل بیشتری به ذخیره انرژی به صورت چربی داره !

نسبت به اون فردی که اکتو مورف هست و بدنش تمایل بیشتری به سوزوندن چربی ها داره .

باید تلاش بیشتری کنه ، همین.

برای رسیدن به تناسب اندام ژنتیک مهمه ، ولی اینطوری نیست که ژنتیک طوری طراحی شده باشه که من نتونم به خواسته ام برسم.

من اگر نتونستم امروز به تناسب اندام برسم و بیست کیو اضافه وزن دارم به خاطر این بوده که خودم نخواستم ، خودم تلاش نکردم ، خودم خودمو سرکوب کردم ، خودم تنبل بودم ، خودم توی دایره راحتی موندم و حاضر نشدم یکمی سختی بکشم برای بدست آوردن رویام و چون ناخوداگاه من عادت داره مقصر رو در بیرون از من جستجو کنه ، میندازه گردن این و اون ، گردن ژنتیک ، گردن مربی ، گردن خانواده ، دوستان ، فستفودی ها ، سوپری سر کوچه و …

همه مقصر هستن که من چاقم الی خودم. و متهم اصلی ژنتیکمه .

بابا اینا همش دروغه ، همش توهمه باور نکن که ژنتیک تو کد گذاری شده که همیشه لاغر بمونی یا چاق.

هزاران هزار آدم بودن با وزنهای وحشتناک بالای ۲۰۰ کیلوگرم که تصمیم گرفتن و شده و به نتیجه رسیدن .

و هزاران آدم هم بودن که بر عکس از تناسب اندام خارج شدن و به اضاف وزنهای وحشتناک رسیدن که دیگه نتونستن حتی تکون بخورن.

خودتونم هزار مثالشو در شبکه های اجتماعی و اطرافتون دیدید که نیاز نیست بگم من.

ولی این دروغ رو باور نکن که ژنتیک تو محدود شده به چاقی ، من اگر امروز ژنتیکی دارم که خیلی سریع چربی ها رو ذخیره میکنه باید بدونم که تلاش بیشتری باید بکنم تا بتونم همیشه فیتنس باشم.

باید روی ذهنم کار کنم ، باید روی تغذیه ام کنترل داشته باشم  باید بیشتر ورزش کنم و همینطوری تا آخر.

اینطوری نیست که نشه که ، فقط تلاش بیشتری میخواد همین و بس و این تلاش بیشتره خوبه ، این تلاش بیشتره تو رو قوی تر میکنه ، باید دوسش داشته باشید ، میگه هرچیزی که منو نکشه منو قوی تر میکنه.

پس منی که باید تلاش بیشتری بکنم توی زندگی ام یعنی بازیگر مهم تری هستم ، بازیگر نقش اول همه فیلمها بیشتر از همه توی تصویر دیده میشه و توی همه سکانسها هست ،چرا ؟ چون داره بیشتر تلاش میکنه و شما باید بابت این ژنتیکی که خدا بهت داده سپاسگزار هم باشی و به خدا بگی خدایا دمت گرم که منو بازیگر نقش اول کردی که از توانایی هام استفاده کنم ، که برم توی اعماق ضمیر ناخوداگاهم و اصلا بفهمم که قدرت دارم ، بفهمم که من خودمم که خالق زندگی خودمم ، بفهمم که میتونم خلق کنم ، میتونم بسازم و میتونم قوی باشم.

 

در صورتی که اگر ژنتیک من ژنتیکی همیشه فیتنس بود ، هیچوقت نمیتونستم با این همه آگاهی روبرو بشم.

حالا داستان اینجاست که درست زمانی که شما تصمیم میگیرید که این باور غلط در رابطه با ژنتیک رو کنار بگذارید بدن شما با سرعت بیشتری شروع میکنه با ذهنتون و افکارتون هماهنگ میشه ، یعنی چی؟ یعنی وقتی که باور میکنی ژنتیک من هم قابیلت چربی سوزی و عضله سازی داره بدنت شروع میکنه به چربی سوزی و عضله سازی ، به میزانی که تو با بدنت آشتی میکنی و دست از سرزنشش بر میداری بدن تو هم رو به پیشرفت حرکت میکنه و تازمانی که داری ژنتیک و فیزیک بدنی تو مقصر میدونی و خودتو و خلقتتو سرزنش میکنی هرچقدر هم تلاش کنی به نتیجه پایدار و همیشگی نخواهی رسید.

چرا؟

چون فکرت هست که افکار مصموم رو در خودش ذخیره کرده و تو نتونستی این افکار مسموم رو کنار بگذاری ، در نتیجه این افکار تبدیل میشوند به رفتار و تکرار رفتارها سبک زندگی ای رو میسازه که در نهایت موجب میشه ما نتونیم به تناسب اندام برسیم.

بر خلاف تلاشهای بسیاری که گاه و بیگاه میکنیم ، چون ذهنمون رو نتونستیم درست بشناسیم و افکار صحیح و باورهای صحیح رو داخلش پرورش بدیم ، فیزیک ما هم بر اساس افکارمون شکل میگیره.

اصلا شمایی که اومدی و داری این پادکستها رو دنبال میکنی آیا تا الان به فکر فرو رفتی یا نه ؟

آیا تصمیم گرفتی مطالبی رو که توی این پادکستها شنیدی توی زندگی واقعی پباد کنی یا نه؟

تصمیم گرفتی باورش کنی یا نه ، خب همین ادامه دادن این پادکستها تا این قسمت یعنی اینکه تو از جهان هستی خواستی یه راه خوب رو بهت نشون بده و اونم در اون لحظه بهترین راه رو بهت نشون داده که معرفی این پادکست بوده ، حالا از چه طریقی از کجا و چطوری شو من نمیدونم ولی شما مسیر رو که دنبال کنی ، میبینی که تو دنبال پاسخ بودی و جهان هستی بهت پاسخ داده.

پس تو داری قوی تر میشی ، هر بار که این پادکستها رو از ابتدا مرور میکنی و دوباره میشونی شون و دوباره تلاش میکنی که آگاهی های موجود در اون در زندگی ات بکار بگیری میبنی که تو داری قوی تر میشی تو داری با چالشها روبرو میشی و از اونها عبور میکنی ، تو داری روی ترسهات پا میگذاری ، تو وسط بازی زندگی هستی و هرروز داری چیزای بیشتری یاد میگیری و این آپدیت شدن های روزانه و گام بر داشتن های لذت بخش به سمت هدف هست که یعنی زندگی.

در واقع زندگی اون لحظه هایی هست که من دارم با شوق و شور تلاش میکنم تا به خواسته ام برسم ، اون لحظه ها هست که من خودمو به چالش میکشم تا اعتماد به نفس بهتری و عزت نفس بیشتری داشته باشم تا بتونم ادامه بدم و جهان هستی هم در این مسیر من رو همراهی میکنه تا به خواسته ام برسم ، و جمع همه این لحظه ها میشه معنی و مفهوم زنده بودن.

و همه اینهارو که کنار هم بگذاریم و از جایگاه شاهد بهش نگاه کنیم میبینیم که زنده ایم ،میبینیم که زندگی رو در هر لحظه داریم مصرف اش میکنیم ، با شوق و شور و امید برای رسیدن به خواسته.

وگرنه برای نابودی ، برای نا راحتی ، برای نا امیدی ، برای گریه کردن ، برای شکست ، برای غم ، برای بی تفاوتی ، برای تنبلی ، برای حال بد و برای مردن در گورستان روزهای تکراری و یکنواخت زندگی ، لازم نیست ما کاری انجام بدیم ، همینکه عنان کار رو بسپاریم دست نا خوداگاه اون خیلی خوب بلده یکی یکی آدمها رو به سمت مرگهای های بی انگیزگی و بی شادی و بی لبخندی هدایت کنه ، بدون اینکه لحظه ای به فکر تحقق افسانه شخصی خودشون باشن و بفهمن که باید تلاش کنن برای رسیدن بهش اسیر جبر میشن و آهسته آهسته به سمت انتهای زندگی بدون انگیزه حرکت میکنن.

درصورتی که ، اونی که میخواد زندگی کنه ، اونی که میخواد خواسته هاشو محقق کنه ، اونی که هدف داره ، میدونه که باید حرکت کنه ، میدونه که باید تلاش کنه برای حال خوب ، تلاش کنه برای رویاهاش.

شاید فکر کنید باید بپریم توی رودخونه زندگی و بر خلاف جهت رودخونه با سرعت هرچه تمام تر پارو بزنیم ، ولی نه رفیق ، درسته که زندگی یه رودخونه است ، ولی این رودخونه هزاران انشعاب داره و تورو به مسیری هدایت میکنه که تو فرمان میدی ، اگر بخوای بری یه سمت دریا تورو میبره ، اگر میخوای در کوهستان های پر پیچ و خم له بشی اینکارو برات میکنه و اگرم بخوای خیلی آروم و نرم یکی یکی به مقاصد زیبا تورو ببره این مهم اتفاق میافته.

باید بشینی توی رودخونه زندگی و پارو بزنی سمت تابلوهای مسیر که مدام منشعب میشن ، اگر هیچ کاری نکنی زندگی تورو به سمت آبشارهای بلند و سخت و وحشتناک میبره و اگر به موقع پارو بزنی و مسیر رو تغییر بدی میبینی که به جاهای بسیار زیبا هدایت میشی .

خب امیدوارم که گرفته باشید چی میگم ، کما اینکه میدونم هزاران هزار سوال ممکنه توی ذهن شما براتون اتفاق افتاده باشه که اگر در وبسیات همیاراسپورت مطرح کنید ، من میبینم و بهتون جواب میدم ، البته زیر صفحه مربوط به این اپیزودها.

ولی خب این نوید رو هم بدم که هرچقدر بیشتر با هم بریم جلو من یکی یکی مسائل رو باز میکنم و پاسخ میدم ، همونطوری که نا اینجا بسیاری از پاسخ های قبلی رو دریافت کردید از این به بعدم همینطوری هست.

برای نتیجه گیری این قسمت دوباره اشاره میکنم به موضوع امروز که شما هرچقدر بیشتر خودتو سرزنش کنی و به خودت بگی من ژنتیکی و خانوادگی لاغر یا چاق هستم ، خودت رو از رسیدن به تناسب اندام بیشتر و بیشتر دور میکنی و هرچقدر این باور رو در خودت بیشتر پرورش بدی که من از انرژی تشکیل شدم و بدن من اگر یک طرفه بیش از حد چاق یا لاغر شده ، از همون مسیر هم میتونه برگرده و نقص خودشو بر طرف کنه.

در واقع این اپیزود میخواد به ما یاد بده آگاهانه در مقابل افکار منفی که در ذهن میچرخن و ما رو سرزنش میکنن وبهمون میگن نمیتونی ، اگاهانه بایسته و بگه نه ، میشود ، نه اینطوری که تو میگی نیست.

 

من قدرت اینو دارم که تغییر کنم ، تک تک سلولهای من به سمت تناسب اندام حرکت خواهند کرد .

و کسی که بتونه ذهنش رو کنترل کنه و افکار مسموم رو با افکار اگاهانه دارای انرژی مثبت تغییر بده بازی رو میبره و سلولهای بدنش هم به طرز معجزه آسایی اون رو در مسیر رسیدن به تناسب اندام همراهی خواهند کرد.

برای خودتون تکه کاغذی بردارید و جملات زیر رو روش بنویسید و هروقت افکار مسموم اومد به سراغتون ازشون آگاهانه استفاده کنید برای تغییرات مثبت.

اگر سلولهای بدن من مسیر ذخیره چربی ها رو دنبال کردند تا به امروز

از امروز به بعد هم میتوانند مسیر برعکس یعنی سوزاندن چربی ها رو هم انجام بدهند.

 

چرا؟ چون افزایش تجمع چربی در بدن من ، یعنی اینکه بدن من داره درست کار میکنه ، چون بدن تمایل داره که کالری اضافه رو ذخیره کنه ، پس همه کارگرها دارن دذست کار میکنن.

فقط من کافیه دستور برعکس صادر کنم و بهشون حالی کنم از امروز من کالری کمتری مصرف میکنم و شما باید نقصان کالری و نیاز بدن من رو از کالری های ذخیره شده برداشت کنید.

در رابطه با کاهش وزن و کسایی که لاغر هم هستند همینه ، هروقت ناخوداگاهتون گفت نمیتونی ، تو لاغری ، تو زشتی ، تو از پسش بر نمیایی ، بیا بهش بگو …

در اپیزود بعدی و اخرین اپیزود از فصل یک قرار هست که راجب هزینه سلامتی با هم صحبت کنیم و بفهمیم که برای سالم بودن اصلا باید هزینه کنیم و این هزینه چیه و چقدر باید براش اهمیت قائل بشیم.

آنکس که بداند و بداند که بداند

اسب خرد از گنبد گردون بجهاند

آنکس که بداند و نداند که بداند

آگاه نمائید که بس خفته نماند

آنکس که نداند و بداند که نداند

لنگان خرک خویش به مقصد برساند

آنکس که نداند و نداند که نداند

در جهل مرکب ابدالدهر بماند که بماند که بماند.

دوستون دارم و براتون آرزو میکنم که بتونید زندگی رو اونطوری که دوست دارید تجربه کنید ، در پناه بخشنده مهربان باشید و خدا نگهدار.



اپیزود۱۶-فصل اول-تغییر رفتار ژن ها

پادکست شماره 16 همیاراسپورت با موضوع تغییر ژن ها پادکست ورزشی روانشناسی ورزش لاغری با ذهن
پادکست شماره ۱۶ همیاراسپورت

همیاراسپورت-لاغری با ذهن-اپیزود12

از لینک فوق ،این پادکست فوق العاده را به رایگان دانلود کنید



دانلود و شنیدن دیگر قسمتها:

اپیزود شماره ۱

اپیزود شماره ۲

اپیزود شماره ۳

اپیزود شماره ۴

اپیزود شماره ۵

اپیزود شماره ۶

اپیزود شماره ۷

اپیزود شماره ۸

اپیزود شماره ۹

اپیزود شماره ۱۰

اپیزود شماره ۱۱

اپیزود شماره ۱۲

اپیزود شماره ۱۳

اپیزود شماره ۱۴

اپیزود شماره ۱۵

 



برنامه پیشنهادی برای شما:

تناسب اندام بعد از زایمان
تناسب اندام بعد از زایمان